Home | Voeding | Marley Spoon review – doe maar niet…

Marley Spoon review – doe maar niet…

Yep, ik heb weer eens wat nieuws uitgeprobeerd: de maaltijdboxen van Marley Spoon (op eigen initiatief en eigen kosten). En.. ik zeg het niet graag, want ik meld veel liever dat ik super enthousiast ben. Maar helaas.

Marley Spoon welkomstboekje

Dit was niet voor herhaling vatbaar. Ik heb het twee weken geprobeerd. Ik had een aanbieding waarmee ik 3 weken lang korting kreeg, maar die derde week heb ik afgeslagen.

Nu ben ik misschien ook wel een beetje te verwend met de verse spullen van Crisp. Ja, daar ben ik me echt wel van bewust. Maar toch. Ik had echt beter verwacht. In de niet zo beste supermarkt hier in de buurt, is de kwaliteit stukken beter dan wat ik bij Marley Spoon kreeg.

Het heeft lang geduurd voor ik de knoop doorhakte om m’n ervaring te plaatsen. Ik breng veel liever positief nieuws. Zeker gezien ik alleen maar positieve dingen las online (ok, niet als ik naar de reviews van de app had gekeken maar daar kwam ik pas later achter). Maar dat is het hem nou net. Ik had totaal die ervaring niet die ik overal las. Waren het allemaal affiliates die met hun enthousiaste verhalen gratis maaltijden probeerden binnen te halen? Ik weet het niet. Ik weet alleen dat mijn eigen ervaring niet positief was. Ondanks dat Marley Spoon al jaren op m’n lijstje stond om dolgraag eens te proberen.

Waarom koos ik voor de Marley Spoon maaltijdbox?

Ik zag het enkele jaren geleden op TV voorbij komen. De recepten spraken me aan – net even anders dan bij Hello Fresh (Hello Fresh had ik nog niet geprobeerd omdat ik de recepten te gewoon vind.). En nu kwam er dus een leuke aanbieding langs en dacht ik: waarom niet? Even iets anders, iets nieuws. Is wel weer eens leuk.

2 Weken geprobeerd.

Bij het kiezen kwam ik meteen al iets tegen dat me niet zo beviel: je kon voor 2 personen een minimum van 3 maaltijden per week kiezen.

Ik wilde er 2. Voor in het weekend.

En ik was best bereid om extra bezorgkosten te betalen. Want ik snap dat ze ook geld moeten verdienen en misschien niet zomaar voor 2 maaltijden voor 2 personen gaan rijden. Maar die optie was er dus niet. Ook niet met extra bezorgkosten. De eerste tegenvaller. Dan maar 3.

Maaltijden kiezen via de website.

Voor de eerste week was het makkelijk kiezen: 1x vis, 1x rundvlees, en 1x kip. Want tja, in vega ben ik super creatief na al die jaren, maar vlees, vis, en gevogelte niet zo. Leek me dus leuk voor Martijn dat ie eens een goed in elkaar gezet vlees of vis gerecht voor z’n neus kreeg.

De tweede week werd het al moeilijker kiezen om iets lekkers te vinden. Ik koos 1x vega, 1x kip, en 1x vis. Ik hou niet van droge korrels op m’n bord. Martijn heeft dingen die hij niet lekker vindt, en ik heb dingen die ik liever niet eet (zoals ui). Maar.. het lukte toch om wat te kiezen.

Week drie kon ik echt niets vinden wat me beviel. Dus ik dacht dan sla ik een weekje over. Maar die week erna vond ik het ook allemaal niet echt je-van-het.

Het kiezen zelf via de website was op zich wel makkelijk te doen. Soms moest je wel onhandig doorklikken om het hele recept te zien, maar al met al was het makkelijk actie te ondernemen.

De Marley Spoon app

Ik dacht ik installeer de app ook. En ineens zag ik een vreemde melding op m’n scherm verschijnen dat ik had gekozen voor digitaal, in plaats van recepten kaarten. Naar mijn weten had ik niets aangepast, dus ik schonk er ook geen aandacht aan. Misschien heb ik per ongeluk iets uitgevinkt, maar dat was dan niet bewust. Maar het had wel gevolgen. Ik kreeg geen geprinte receptkaarten meegeleverd in de maaltijdzakken. Leek me nou juist zo leuk om te fotograferen voor de review.

Op zich is de app redelijk goed te gebruiken. Wel is het wat gedoe als je maaltijden wilt wijzigen of recepten wilt inzien. Op de een of andere manier liep dat niet heel erg lekker. Het is allemaal wel gelukt maar ik koos een paar dagen later toch om het bestellen maar via de website te doen. Dat was toch minder gedoe.

Wat ik beter had kunnen doen voor ik me aanmeldde bij Marley Spoon, was de recensies van de app lezen. Want daar kwam eigenlijk al naar voren dat het misschien niet zo’n goed idee was om me aan te melden..

Waarom was ik niet blij met Marley Spoon?

  • Geen optie om maar 2 maaltijden per week te kiezen, ook niet tegen extra bezorgkosten.
  • Bijna overal zat ui in, of een of andere vorm van ui.
  • Het foldertje dat ik er bij kreeg was niet van toepassing op Nederland. Het bleek een Belgisch telefoonnummer erop te hebben, zonder enige vermelding van een landcode. Toen ik ging bellen ging het dus mis.
  • De producten waren totaal niet vers. Een echte domper. Soms zelfs stukjes beschimmeld, of zwart, of snotterig. Sommige delen waren onbruikbaar voor consumptie. De vis rook bijzonder slecht qua geur (verschrikkelijk slecht). Een keer was het echt geen prettige geur. De andere keer was het alsof je een fles ammoniak open trok. Later kwam ik er achter dat vis die naar ammoniak ruikt helemaal niet geschikt is voor consumptie. Maar goed dat ik die intuïtief had weggegooid.
  • Je kunt niet zien wat er als eerste op moet, zonder de zakken open te maken.
  • Je kunt niet zien of er dingen in zitten die eventueel gaan lekken als je de zakken op z’n kant in de koelkast legt. Dus de zakken moeten open.
  • De zakken zijn veels te groot voor in de koelkast (en dat zegt iemand met 2 grote koelkasten in huis). Ook als je de bovenkant omvouwt. Dus open maken, alles los in de koelkast, en later weer bij elkaar zoeken als je gaat koken. En nou maken ze juist reclame dat het alles veel makkelijker maakt.. ;-).
  • De zakken misten soms ingrediënten die er wel in hoorden te zitten. Een domper als je denkt dat je je vriend blij gaat maken door hem kip shoarma voor te schotelen. Je opent de zak na sluitingstijd van de supermarkt (ja, wij eten laat). En de shoarmakruiden zitten er niet bij. Toch wel een essentieel onderdeel 😉. Ik heb er uiteindelijk maar kip met een saus van koriander, munt, citroen, en knoflook van gemaakt. Ook lekker hoor. Misschien wel beter. Maar tijd heeft het me ook hier niet bespaard.
  • Je moet uiterlijk 6 dagen voor de volgende week al beslissen wat je de volgende week gaat eten, en voor hoeveel mensen, en hoeveel maaltijden. Nu is dat misschien tijdens al het corona gedoe nog wel te doen qua vooruit plannen. Ik snap dat dit voor veel mensen misschien juist een pluspunt is. Voor mij was het dat niet. Wij zijn beiden meer van spontaan, en niet alles zo ver van tevoren inplannen. Misschien zijn we dan wel helemaal niet thuis. Of hebben we er dan helemaal geen trek in.
  • De klantenservice reageert niet. Ok, misschien ben ik hier ook wel een beetje mee verwend door de klantenservice van Crisp ;-). Maar jeetje! Totaal geen reactie over ingrediënten die niet zijn geleverd. Ik zei m’n abonnement op, en besloot daarna de klantenservice te laten weten dat ik niet blij was en dat de shaormakruiden er niet bij zaten (de rest heb ik maar gelaten voor wat het was). Vervolgens een aantal dagen wachten. Uiteindelijk na dagen wachten ontving ik een mailtje en 3 euro aan tegoed op m’n account voor de volgende bestelling. Maar ik had al opgezegd. Dus het kwam neer op 0 compensatie want ik ging nooit meer bestellen. Vervolgens weer een mailtje erachteraan gestuurd met de melding dat het lief was aangeboden maar dat ik hier niets aan had omdat ik al voor ik m’n klacht indiende had opgezegd. En ik wachtte. En wachtte. En wachtte. Ik wachtte behoorlijk wat maanden. En ik kreeg geen reactie. Nada. Noppes. Niets.
  • De receptstappen waren onlogisch en het kostte veel meer tijd om te koken dan bij het recept stond, en dan ik normaal over een dergelijke maaltijd zou doen (inclusief staren naar de ingrediënten om te bepalen wat ik er mee ga maken). Het kostte dus juist meer tijd. Nou ben ik een super speed snijder – ik ben in 2 minuten klaar met het volledige snijwerk voor een maaltijd. Dus daar ligt het niet aan. Het lag aan de logica. Per se de vleespan willen hergebruiken voor de groenten, zorgt er al voor dat je moet wachten. Soms moest je dingen eerst doen, die je net zo goed had kunnen doen terwijl de basis voor de soep op stond. Ik was echt lang bezig met koken. Nou hou ik van koken, maar niet als het onlogisch is. Ze adverteren heel erg dat het je tijdswinst oplevert, maar het tegenovergestelde is waar (door de zakken die open moeten, door de onlogische stappen). Boodschappen liet ik toch al thuisbezorgen door Crisp dus daar zat ook geen voordeel in ten opzichte van alledag.
  • Geen optie om te zoeken op  ‘zonder ui’. Als je daar op zocht, dan kreeg je juist recepten met ui.

Oef wat een lijst.. Hij was mij iets te lang om er nog mee verder te gaan. De kwaliteit was de belangrijkste factor (zoals vis die sterk naar ammoniak ruikt), maar de rest deed hard mee doordat de kwaliteit al niet goed was.

Vrolijk verder met zelf verzinnen wat ik kook

En dus ga ik weer vrolijk verder met zelf verzinnen wat ik kook. Het was leuk om eens te proberen, maar ik zou het niet snel nog een keer doen.

De maaltijdbox die ik erna nog heb geprobeerd: HelloFresh. Die was iets succesvoller kan ik je nu al verklappen. Ik moet de ervaring ermee alleen nog even uitwerken. Dat kan eventjes duren aangezien ik momenteel ook oude recepten aan het invoeren ben.

Similar Posts