Home | Voeding | Afvallen en op gewicht blijven | Weight Watchers (WW) | Weight Watchers : nieuw WW Flex programma in 2017

Weight Watchers : nieuw WW Flex programma in 2017

Meer vrijheid, minder tellen en voluit genieten

Ik ben nog steeds op gewicht na al die jaren, op 3 maaandjes na door een operatie. Ik zakte ver naar beneden onder m’n Life Time Member gewicht doordat ik niet kon eten door de operatie. En toen ik weer wat kon eten vlogen de kilo’s er aan en zat ik er ietsiepietsie boven. Gelukkig is dat allemaal weer snel goed gekomen.

Vorige week veranderde het Weight Watchers programma. Het werd compleet vernieuwd, en heet nu WW Flex.

Voorheen lag de nadruk bij Weight Watchers op het alles kunnen eten, en vooral veel vezels binnen krijgen zodat je lekker lang vol zat.

Voor mij als (toen nog full-time) vegetariër was dat super. Ik kon alles zelf indelen. Ik viel mooi af, bleef mooi op gewicht, en had nooit honger. Sterker nog: ik ging zelfs meerdere keren uit lunchen of uit eten door de dagen handig in te delen. Ik at absoluut niet weinig. Eerder veel. Maar dat kon zonder problemen. Ik was een blij mens. Ik had 30-36 SmartPoints per dag, en 28 SmartPoints aan weekbudget. Om op gewicht te blijven moest ik wat meer dagpuntjes eten en m’n weekbudget bijna helemaal opmaken.

De blijheid is nu minder geworden helaas, ookal keek ik enorm uit naar de verandering (want de veranderingen bevielen tot nu toe altijd heel goed). De nadruk ligt nu op het eten van veel eiwitten. De focus op vezels lijkt helemaal verdwenen te zijn. Dat waar de Weight Watchers coaches altijd van zeiden dat het alleen op de korte termijn werkt, maar op de lange termijn niet (een eiwit rijk dieet) en dat je er weer snel van aankomt, dat is nu ineens de standaard geworden. Het is wetenschappelijk onderbouwd staat er op de site. De onderbouwing is alleen nergens te vinden. Ook niet als lid en cursist. Die info wordt niet verstrekt.

Prima, hoeft misschien ook niet. Niet iedereen wil misschien weten waarom een programma ineens gaat doen waarvan ze eerst zeiden dat het niet werkte en dat Weight Watchers anders was. Geen dieet maar een leefstijl.

Ik heb nu 23-28 SmartPoints per dag, en 28 als weekextra.
De 28 is als ik op gewicht zou willen blijven. De 23 als je een weekje bijvoorbeeld extra op wilt letten.

Het eten van vooral dierlijke eiwitten wordt nu gepromoot doordat veel dierlijke eiwitten 0 SmartPoints zijn geworden. Er zijn ook een aantal opties voor vegetariers: peulvruchten, quorn (onbehandeld), tofu (onbehandeld), en naturel sojayoghurt met weinig vet. Lupine producten en vega(n) vervangers zijn niet 0 SmartPoints. Dat klinkt op zich goed zou je denken. Maar wat doe je als je niet tegen quorn kunt, niet tegen soja, en niet goed tegen alle dierlijke zuivel.

Ik kan je zeggen dat als je gevarieerd wilt eten, gewend bent veel vezels en volkoren vezels te nuttigen, dat het heel lastig is met 23 punten per dag. Volgens Weight Watchers los je dat dan op met peulvruchten. We gaan het zien…

Similar Posts