Home | Voeding | 21 dagen vegan: het stappenplan

21 dagen vegan: het stappenplan

OK, dus ik ga begin 2013 drie weken lang veganistisch eten. Dus helemaal geen dierlijke producten meer, maar puur plantaardig.

‘Niet zo moeilijk als je al vegetarisch eet’ zou je misschien zeggen…

Tja, misschien, maar ik merk zelf dat ik het toch moeilijk vind om eieren, kaas, mayonaise en yoghurt op te geven. Ik heb ineens ook geen idee wat ik dan moet koken (en ook nog iets dat m’n vriend die niet van ronde bonen houdt ook nog een blij gezicht krijgt). Dus het is misschien toch niet zo makkelijk… Dat maakt het dan weer wel een leuke uitdaging!

Ik ben verward: ik merk dat ik een stappenplan nodig heb om de voorbereidingen te doen voor mijn 21 dagen vegan. Want ik had al stiekum in de boekhandel gelezen dat je je een aantal weken moet voorbereiden om het je zo makkelijk mogelijk te maken. En gezien de enorme weerstand die ik voel ga ik dat dan ook maar doen..

Het 21 dagen vegan stappenplan:

  1. Koop het boek ‘21 dagen vegan!‘ van Dr. Neal D. Barnard.
  2. Aanmelden bij de Nederlandse Vereniging voor Veganisten (handige tip die ik van Marie-Louise kreeg).
  3. Hoofdstuk 1 t/m 5 lezen van ’21 dagen vegan!’ met achtergrond informatie over veganisme en waarom je dit zou proberen en resultaten uit verschillende onderzoeken van na 1990.
  4. Contact zoeken met mensen die al geruime tijd veganistisch eten. Geen idee nog hoe. Via het internet denk ik.
  5. Af en toe al nieuwe producten uitproberen tijdens het koken om te kijken wat ik lekker vind (lees: waar ik het mee vol kan houden).
  6. Een keer uit eten gaan en een veganistische maaltijd proberen. Ik weet nog niet of ik dat in een ‘gewoon’ restaurant ga doen of in een veganistisch restaurant. Het liefst wil ik beiden proberen.
  7. De menu’s en recepten uit het boek ’21 dagen vegan’ bekijken (Hoofdstuk 6 t/m 9) en controleren op dingen die ik echt niet lust (zijn er op zich niet zo veel).
  8. Een menu samenstellen voor de 21 dagen.
  9. Houdbare producten alvast in huis halen. Vooral dingen om te eten op moeilijke momenten. Oftewel: gezonde snacks zonder dierlijke spullen.
  10. 21 dagen veganistisch eten en natuurlijk de recepten delen. Iedere dag een stukje uit het boek lezen behorend bij de dag. En hopelijk nog een keertje uit eten ook :-).

Een paar dagen geleden ben ik al begonnen met het kopen van het boek ’21 dagen vegan!’ en gisteren heb ik me aangemeld als lid van de Nederlandse Vereniging voor Veganisten in de hoop daar beginnerstips te kunnen krijgen.  Stap 1 en 2 zijn dus voltooid!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

2 reacties

  1. Ik heb het boek “the kind diet” van Alicia Silverstone , daar staan ook héél lekkere receptjes in
    Ben zelf ook al jaren vegetarisch en heb nu ook besloten melk en vooral kaas ( stremsel weet je wel )te mijden ,kippen heb ik zelf in de tuin lopen dus een eitje nu en dan daar zie ik niets verkeerd in
    In elk geval succes !!

    1. Hoi Tanja, wat leuk :-).
      Ik las in 21 dagen vegan over Alicia dat ze ook vegan eet, maar ik wist nog niet dat ze ook een boek heeft: die ga ik zeker zoeken!
      Bedankt voor de tip :-).